Varför gäller vid automatiskt brandlarm?

Automatiskt brandlarm handlar i första hand om att skydda de människor som vistas i lokalerna. Det är även en trygghet för att skydda stora värden, material och byggnader, inte minst när de står obemannade till exempel på kvällar, nätter och helger.

För vissa verksamheter är det krav på att ha automatiska brandlarm med tillhörande sprinklersystem. Det gäller till exempel om era lokaler är publika, om det är en vårdanläggning eller om bygglagstiftning, försäkringsbolag eller andra omständigheter kräver det.

Vid större anläggningar där fler än 150 personer vistas kan även talande utrymningslarm krävas enligt Boverkets byggregler (BBR). Det gäller exempelvis när personer behöver utrymma varuhus, gallerior, biografer och liknande.

Automatiska brandlarm via Alingsås och Vårgårda Räddningstjänstförbund (AVRF)

Automatiska brandlarm och sprinklerlarm kan anslutas till AVRF genom larmförmedling av SOS-alarm, alternativt direktkopplat till AVRF.

Att vara ansluten innebär att larmen går direkt in i vårt system. Vår räddningstjänstpersonal kan snabbt åka ut till platsen för att hantera det som hänt eller förhindra att eventuella skador blir omfattande.  

Kostnader för anslutning till automatlarm via AVRF tillämpas enligt Taxor och avgifter Alingsås och Vårgårda Räddningstjänstförbund 2023.

Hur ansluter ni er?

För att ansluta er automatiska larmanläggning till oss behöver först och främst ett avtal tecknas mellan er verksamhet och AVRF. Följ anvisningarna nedan, steg för steg.

  1. Läs igenom våra Riktlinjer för automatiska larmanläggningar

  2. Om du ska ansöka för första gången, ladda ned blanketten Beställning av larmsändare, denna ska fyllas i av din larminstallatör.

  3. Fyll i E-tjänsten: Automatisk larmanläggning via SOS-alarm eller AVRF som du hittar på länken nedan. Du kommer att skickas vidare till Alingsås kommuns hemsida, men e-tjänsten gäller även för verksamheter i Vårgårda kommun

  4. Bifoga anläggarintyg, revisionsbesiktningsintyg samt ifylld Beställning av larmsändare

  5. Räddningstjänsten bedömer om anläggningen är godkänd för att anslutas och tar kontakt med er för att informera om vidare process

  6. AVRF och ni som avtalspart skriver ett avtal och erhåller var sitt exemplar efter att båda parter skrivit under.

E-tjänst, automatiskt brandlarm

Relaterade dokument